zondag 26 mei 2013

Waterzuivering Waddinxveen

Ik heb de knoop doorgehakt en een nieuwe (tele)lens gekocht. Dit keer geen zoomlens, maar een lens met een vast brandpunt. Ik lever daarbij wel in qua aftand, maar win er op met lichtsterkte. Die afstand kan ik uiteindelijk voor het grootste deel weer opheffen met een teleconvertor, maar dat kost dan weer licht opbrengst. Het zal dus gaan afhangen van de omstandigheden hoe ik hem ga inzetten. Elke verandering levert weer te ontdekken zaken op, dus ik ben zaterdag ochtend wat gaan oefenen rond de voormalige waterzuivering in Waddinxveen. De resultaten laten voor mijzelf zien dat ik nog wel wat oefening kan gebruiken, maar ze zijn ook veelbelovend voor wat er uiteindelijk uit zal komen! Hier een voorproefje.
 
Op weg naar de Waterzuivering kwam ik langs het zwanen nest dat ik ruim een week geleden fotografeerde toen de jongen net uit waren. Het nest was verlaten en het scherm dat tijdens de broed door de gemeente was geplaats ondertussen verwijderd. Ze waren de weide wereld ingetrokken. Goed teken! Vlak bij de Waterzuivering kwam ik ze weer tegen. Nu dus ruim een week oud. Alle negen jongen waren nog in leven.

 
Ze zitten tegenwoordig echt overal! Ze maken behoorlijk wat herrie, zeker als ze met een wat groter aantal zijn. Op de vijver naast de voormalige waterzuivering (het doel van mijn test shoot) telde ik er twintig. Je zult er maar tegenover wonen...
  
 
Deze Aalscholver houdt het ook voor gezien als ik tussen de bladeren door een foto probeer te maken..
  
 
Tussen de vijver en de achtergelegen woonwijk ligt een spoorlijn. Het enkelspoor Gouda Alphen. Lekker overzichtelijk; twee keer per uur twee treinen levert niet echt veel overlast. Een strook begroeiing en een sloot scheiden spoorlijn en fietspad lang de vijver van elkaar. In die strook is het een komen en gaan van vooral kleine vogels.
 
 
Volwassen staartmees met lekker hapje
 
 
Jonge staartmees (staart nog kort)
 
 
En ja hoor! De bestemming voor het hapje is gevonden.