zondag 19 mei 2013

Torenvalk - de paringsdaad

Er zijn van die momenten dat je ineens wordt verrast. Ik was op de weg terug naar huis, bijna op de provinciale weg, waar de ramen dicht gaan en het opletten beperkt blijft tot het verkeer en zag dit vrouwtje Torenvalk zitten. Ze zit daar vaker. Ik had haar vanochtend nog vastgelegd bij zonnig weer. Nu was het totaal bewolkt. Gewoon voor de lol om te kijken wat ik onder deze omstandigheden kan stop ik toch nog even. En daar had ik achteraf geen spijt van!


 
Vanochtend zat het vrouwtje in de zon te schreeuwen naar een soortgenoot. Ik zag hem (tenminste; dat neem ik na vanmiddag aan) alleen voorbij vliegen en kon niet zo snel zien wat het was (anders dan een Torenvalk) omdat ik foto's maakte van het vrouwtje op het hek.

 
Vanmiddag zat ze er dus weer en begon aan een uitgebreide poetsbeurt.
 
 
Rekken en strekken dat het een lieve lust is..
 
 
Ineens, uit het niets, duikt het mannetje op en begint de slechts een paar seconden durende paring
 
 
De foto's zijn gemaakt met een snelheid van zes afdrukken per seconde..
 
 
En hier is het al weer voorbij
 
 
Het mannetje vliegt meteen weer weg
 
 
en gaat verderop nog even op een hekje zitten
 
 
Het vrouwtje kijk verbaasd achterom, ontstemd over zulk onbeschaamd voyeurisme en vliegt vervolgens naar het nest. Ik weet dus waar het zit en zal het de komende weken zeker in de gaten houden!