zondag 2 juni 2013

Vuurjuffers kondigen de zomer aan

Rond de vijver in de tuin zitten in deze tijd van het jaar meestal een aantal soorten libellen en juffers. Dit jaar was tot nu toe erg mager. Af en toe een vuurjuffer (de vroegste soort in ons land), maar daar hield het ook mee op. Gisteren zag ik voor het eerst "aantallen" vuurjuffers rond de vijver. Voor mij het signaal om de macro lens maar weer eens tevoorschijn te halen. Die zal de komende weken/maanden vaker op de body worden geschroefd. Vogels laten zich in de zomer maanden veel minder zien. Ze zijn vooral in onopvallendheid van hoog gras en bladerdak hun jongen aan het grootbrengen, en dan zijn de insecten een dankbaar alternatief! En om geen vete in de familie te krijgen heb ik dus de naam van mijn blog veranderd. Dan kan ik met een gerust hart foto's van herten, hazen en insecten plaatsen, hoewel mijn geliefde zussen zich dan wel weer zullen afvragen hoe je "struint" met een Saab cabrio ;-).
 
 
Vrouwtje Vuurjuffer
 
 
Mannetje Vuurjuffer
 
 
Poldervogels zie je eigenlijk alleen nog maar half verscholen tussen het hoge gras of in de vlucht op dit moment