zaterdag 22 juni 2013

Parkbewoners en dwaalgasten

Vakantie parken zijn om allerlei redenen vaak ook aantrekkelijk voor kleine dieren en vogels. Zeker als zo'n park behoorlijk bebost is en waterpartijen bevat. Hier een impressie van de min of meer vaste bewoners van het park "Hof van Saksen".

 
Wilde konijnen zie je in Nederland behoorlijk minder dan in mijn jonge jaren. Op dit park zijn ze in redelijke aantallen aanwezig. Wel schuw, dus een foto nemen is niet eenvoudig, ze zijn zo weg.
Zelfs het jong op de onderste foto was weg zodra hij me in de gaten kreeg
 
 
Vaak behoren eekhoorns tot de vaste bewoners van vakantie parken. Op dit park heb ik er twee gezien. Dan valt het nog mee dat ik deze foto kon maken. Het moest wel tussen de begroeiing door, want zodra ik er achter vandaan kwam was hij weg.
 
 
 
Deze buizerd heb ik verschillende keren op en rond het park waargenomen
 
 
Er zijn twee kleine en één grote (zwem) vijver op het park. Gek genoeg is juist de zwem vijver behoorlijk in trek bij de bewoners van de natuur. Ik heb enorm veel vis waargenomen tussen het riet en de stenen die op sommige plekken langs de over aanwezig zijn. Deze vier Canadese ganzen zijn vaste bewoners van de plas geworden.
 
 
Min of meer dagelijks heb ik zowel een groepje Scholeksters als een kleine plevier de plas zien bezoeken. Ze zitten er niet vast, maar doen de plas zo nu en dan aan om voedsel te zoeken. Dan moet je maar net je camera bij je hebben als ze er zijn. Bij de Scholeksters is dat niet gelukt, bij het kleine Pleviertje wel.
 
 
Kwikstaarten komen in grote hoeveelheden voor op dit park. Dat er dan af en toe wat geruzied wordt is bijna niet te vermeiden
 
 
Gelukkig ontbreekt de Huismus (zou Zandmus geen betere benaming zijn??) ook niet meer. De stand neemt na jaren van bijna afwezigheid weer toe.
 
 
Het park ik boomrijk. Naast de eerder al gepubliceerde Boompiepers komen hier veel Tjiftjaffen en Vinken voor.