zondag 16 februari 2014

Vogelen wordt Ooievaren

De afgelopen week heb ik zo nu en dan wat thuis gewerkt. Lekker vroeg beginnen en meters maken lukt dan prima. De eerste uurtjes van de dag (start tussen 04.30 en 06.00) zijn bij mij uitermate productief. Als ik dan in de loop van de dag van Waddinxveen naar Utrecht rijd, heb ik nog wel eens de neiging om binnendoor te rijden met de camera op de passagiersstoel. Zo ook van de week. De Ooievaars zijn er weer. En hoe! Heb er onderweg tijdens deze ene rit welgeteld elf waargenomen!

 
Dit nest bevindt zich aan het Spookverlaat. Verleden jaar heeft dit paar (ik denk tenminste dat het dit paar was, in ieder geval dit nest) hier in ieder geval 1 jong groot gebracht. Dat speelde zich vooral in het verborgene af. De bomen uit het bosperceel waar dit nest staat benamen het zicht op het nest. Dit jaar is er behoorlijk gesnoeid. Mogelijk dat er nu iets meer te volgen vals van de voortgang van de broed.
 
 
Langs het zelfde bosperceel waar het nest zich bevindt was de kraamvisite wat voorbarig! Vier soortgenoten paradeerden (of stonden gebroederlijk naast elkaar) door het aangrenzende grasland op zoek naar allerlei eetbaars.
 
 
Dit exemplaar trof ik samen met zijn/haar partner op een dubbel armatuur lantaarnpaal onder de rook van Alphen aan den Rijn.