zaterdag 17 augustus 2013

De laatste vlinders

Diegenen die me ook op Facebook volgen weten het al.. er is een nieuwe aanwinst. Een Tweet. Zonder helm gemotoriseerd over fietspaden. Dat biedt de mogelijkheid om op nog meer fantastische plekken te komen en de mooiste natuur te beleven. Daar waar ik tot nu toe rechtsomkeer moest maken kan ik nu vaak doorsteken. Ik hoop er nog veel van mogen te delen op deze blog. Nog steeds weinig te vogelen, dus nog maar wat vlinders en libellen.
 
 
Toch nog maar even beginnen met een "stand vogel". Fazanten trekken niet en zijn het hele jaar door in ons land aanwezig. Deze hen liep met maar liefst zeven jongen tussen het koren rond! Het lukte helaas niet de hele groep vast te leggen.
 
 
De Distelvlinder had ik nog niet op de blog geplaatst. Ook deze oranje vlinder kom je op het moment veel tegen. Maar ja, zien doe je hem lang niet altijd! ik blijf me telkens weer verbazen over de enorme schutkleur die vlinders hebben met gesloten vleugels, terwijl ze met open vleugels zo kleurrijk zijn!
 
 
 
 
De Kleine vos is ook een oranje vlinder. Hij is makkelijk te onderscheiden van de Atalanta door de blauwe vlakken aan de vleugel uiteinden.
  
 
Dit is een wat meer bijzonder exemplaar. Hoewel... ik heb er deze zomer veel van waargenomen! Het is de Oranje Luzerne vlinder. Niks oranje zou je zeggen.. Dat klopt, zolang je geen geopende vleugels ziet. In tegenstelling tot de andere soorten gaat het mij bij deze ook niet lukken zowel open als gesloten vleugels te laten zien. Tenminste.. niet deze zomer. De vleugels gaan alleen open tijdens de vlucht of tijdens de paring. Paren doet deze vlinder niet in Nederland. Hij is puur op doortocht. Vlinders vliegend goed fotograferen is me tot nu toe nog nooit gelukt!
 
 
Het Icarusblauwtje blijft een geweldige verschijning. Zowel met open als gesloten vleugels meer dan herkenbaar! In tegenstelling tot vele andere soorten is bij dit blauwtje ook het patroon met gesloten vleugels geweldig kleurrijk.
 
 
 
 
Dit is het Geaderd witje 
 
 
Van de Steenrode Heidelibel is alleen het mannetje (boven) steenrood. Het vrouwtje heeft groene, bruine en soms aan de bovenkant een klein beetje rode tinten.
 
 
De naam van dit insect zal niemand verbazen... Bruine Sprinkhaan!