zondag 6 oktober 2013

De Zwarte Ibis

Ik ben na het maken van de foto van de ijsvogel nog twee keer wezen posten om te kijken of ik een betere foto kon maken. Twee keer bot gevangen! Vanmiddag een kleine twee uur op de begraafplaats doorgebracht. Doodse stilte... geen ijsvogel te bekennen. Op de weg terug naar huis ook even de vogel kijk hut aan de Starrevaart aangedaan. Het was er druk. De aanwezigen waren opgewonden. Er was een zwarte Ibis gesignaleerd op het vogel eiland. Maar ja, wij (ik en de man die 10 minuten later was binnen gekomen) hadden een uurtje eerder moeten zijn om er ook getuige van te kunnen zijn. De aanwezige ervaren vogelaar heeft de Ibis een half uurtje later nog een keer gespot, helemaal aan de andere kant van de plas, ver buiten het bereik van de camera's. Men vertrok en het werd stiller in de hut. Alleen de man die 10 minuten later kwam en ik waren er nog. Wij zaten samen aan de goede licht kant van de hut te turen naar wat er langs vloog. Zie jij wat ik zie?? Hoezo één zwarte Ibis??? Wat is daar zo bijzonder aan? Wij zien er vijf! (en dat is ècht héél bijzonder!!)

 
Wat een enorm gave waarneming! Vijf overvliegende Zwarte Ibissen. Tot 1997 zijn er in Nederland slechts 115 waarnemingen geweest. 

 
Toen ik een half uurtje later nog alleen in de hut zat, landde er een Zwarte Ibis op het vogel eiland. Zeer waarschijnlijk het exemplaar dat eerder op de middag al was gesignaleerd
 
 
Enorm veel Juveniele Slobeenden op de plas. Hier een impressie van wat ze er allemaal doen..
   
 
Twee generaties Zilvermeeuw. Rechts een eerstejaars (Juveniel) en links een volwassen vogel