zondag 24 maart 2013

Vogels trekken zich echt niets aan van de kou

Het was vandaag zo koud dat ik mijn camera uit mijn verkleumde vingers liet vallen. Klepje afgebroken, maar gelukkig nog wel in staat om foto's te maken. De kou leek de eenden niet te hinderen.  Ik krijg toch steeds meer het idee dat vogels niet op temperatuur, maar op dag lengte hun bioritme afstemmen. Want ondanks de felle wind en de kou heb ik ook vandaag weer behoorlijk wat activiteit waargenomen in de polder en op de plassen. Het was vandaag "eenden dag". Het begon al op weg naar de kerk. Helaas geen camera bij me! Er zat een nonnetje (man) op de Petteplas, op nog geen 5 meter van waar ik hem had kunnen fotograferen..
Na de dienst was hij gevlogen. Maar er waren voldoende andere eenden die me van het schouwspel der natuur hebben doen genieten.
 
 
Bergeend mannen krijgen in de paartijd een onvoorstelbaar grote knobbel boven hun snavel die dan ook echt donkerrood kleurt.

 
Brilduikers blijven fascineren; boven een vrouw, onder een man.

 
Wie het weet mag het zeggen.. Kruising tussen Krak en wilde eend?
 
 
Koppel Krakeenden.

 
Als troost voor het gemis aan het Nonnetje was er een paartje Slobeenden op de Pette Plas aan het foerageren.


 
Hoewel niet zo kleurrijk vind ik de man Pijlstaart een van de mooist eenden die er zijn. Deze zat veraf op de Starrevaart.

 
In de Wilck, maar ook op de Starrevaart zijn nog duizenden Smienten aanwezig. Bijzondere fluit eendjes..  Deze (in de Wilck) kon ik vastleggen tijdens de landing.